Sao Paulo

Ilha Grande

Rio de Janeiro-tól Ilha Grande-ig
2004-01-29
Eli, Alex, Csabi és jómagam kitaláltuk még a hét elején, hogy a már korábban említett Ilha Grande(ejtsd: Ilja Grandzsi) nevű szigetre elmegyünk 2-3 napra, ami 200km és 3 óra délnyugatra Riótól. Ilha Grande az egyik legnagyobb sziget Brazíliában, a neve is erre utal. (Nagy Sziget). Hosszú évtizedeken keresztül börtönként funkcionált, csakúgy mint számos más sziget, míg 10 évvel ezelőtt felszámolták az összes ilyen létesítményt, így korrekciós intézetek ma már csak az ország nagyobb városaiban találhatók. A sziget egyetlen lakott települése egy Abraao nevű hely kb. 3000 lakossal. Több mint 100 különbözõ beach található a szigeten, rengeteg vízesés, dzsungel, hegyek és völgyek. Sokak szerint az egyik kincsecske Brazíliában, szóval nem hagyom ki. Az elmúlt évtizedben a Rió közeli brazilok kedvenc üdülőhelyévé vált, s egyre több hátizsákos látogat el ide.

A srácokkal azt beszéltük meg, hogy 10-kor találkozunk a központi buszpályaudvaron, ezért reggel 7-kor kellett kelnem, hogy még legyen időm reggelizni, gyorsan elköszönni a vendéglátóimtól, aztán átmenni Csabihoz, majd együtt fogni egy buszt a Rodoviaria Novo Rio pályaudvarra, ami a város túlodalán fekszik. Kicsit mindannyian késtünk de a 11:30-as buszra még így is volt elég időnk megvenni a jegyeket és egy kis snacket.

Verőfényes napsütésben hagytuk el Riót. A buszút nyugis volt, mindannyian be is aludtunk elég gyorsan. 1-2 óra elteltével egyszer csak lerobbantunk. Legyen egy kis izgalom is az 3 órás úton, ugye... Vártunk kb. 30 percet a hőségben, s jött egy felmentőbusz. Még éppen időben, mert az egyetlen komp a szigetre du. 3.30-kor indul. Ilha Grande kb. 1,5 órányira van a parttól és egy Angra Dos Reis nevű kisvárosból lehet odajutni.

5 perccel komp indulása előtt futottunk be a kikötőbe. Gyorsan felszálltunk a hajóra de akkor jöttünk rá, hogy valamit enni kéne. De hogy is ehetnénk a leggyorsabban valamit? Nos, a kikötőben az árusok haláli jópofák és az utolsó pillanatig kiszolgának. A már hajón lévő embereknek kiabálnak, hogy kérnek-e valamit enni vagy inni, s ha igen, akkor mondja az ember hogy mi kell, ők meg odajönnek a hajóhoz, átnyúlnak, adják a szajrét, te meg a lóvét. S ez addig így megy amíg a hajó már kezd kifordulni a móló mellől.

Maga az átkelés jópofa volt, bár az óceán hullámzásától egy kicsit tengeribeteg lettem már a végén. Megérkezés után Eli-t és Alex-szet szétpakoltatták a rendőrök. Korábban a szigeten mindenféle drogproblémák voltak, s ezért az újonnan érkezettek közül szúrópróbaszerűen kiválasztanak embereket, s átvizsgálják a csomagjaikat. Nekem szerencsém volt, mert az én időmet nem rabolták el ilyen baromságokkal. Közel 1 óráig tanakodtunk, hogy hova menjünk megszállni. Hála az erősődő turizmusnak, ezalatt az 1 óra alatt kb. 5 ajánlatot kaptunk, amiből aztán kiválasztottuk a legjobbnak hangzót. Szálláshelyünk a Pousada de Pillel lett. Ezek az ún. "pousada-k" (ami magyarul kb. vendégfogadónak hangzik a legjobban), nagyon népszerűek Brazíliában és van belőlük egy csomó. Nem ez volt a legolcsóbb de állati jó fej volt a tulajdonos fickó, s az árban elég sokminden benne volt (trópusi reggeli, kajak, könnyűbuvár felszerelés pl.). S maga a környezet nagyon fain. Csendes kis utcácskában egy modern épület mindennel felszerelve (ping-pong, billiárd, TV, társalgó) kedves kis üldögélős terasszal, ahová kolibrik jönnek iszogatni csőstül, a kert mellett egy ráktanya (nem tudom milyen rákok de van belőlük vagy 20 példány), és legfőképpen barátságos emberek.

Este még lefürödtünk, majd megvacsoráztunk egy helyi kis kricsmiben. Bealvás előtt még sétáltunk egyet de nem sokáig bírtuk. Az utolsó riói esténk elég hosszúra sikeredett, nem is csoda, hogy majd szétestünk. Akkorát aludtunk mint egy faház. :)

Ilha Grande: Túrázás Abraao-tól a Lopez Mendez beach-ig
2004-01-30
Reggel 8.30 körül ébredtem. A srácok még aludni akartak, így egyedül reggeliztem. Szó szerint rommá zabáltam magam. 1 órán keresztül megállás nélkül ittam és ettem a frissen facsart gyümölcsleveket, trópusi gyümölcsökett és mindenféle pékárut. A végén már alig bírtam megmozdulni. Nem szokásom sokat enni reggelire de tudtam, hogy hosszú lesz a nap és nem voltam benne biztos hogy később lesz lehetőségem ilyen jóízűen étkezni. Teve módszer on. :)

Miután a srácok is hasonlóan cselekedtek egy kicsit később, 11 óra felé elindultunk, hogy meglátogassuk a sziget leghíresebb tengerpartját, a Lopez Mendez beach-et. Alex és Csabi fogtak egy vízitaxit, Eli és én viszont a dzsungelen átvezető túraútvonalat választottuk. A dzsungel semmi küli nem volt, de jólesett maga a hegymászás. Főleg amikor már lefelé jöttünk. 2 és 1/2 óra alatt értünk át a célállomásra végül. Nem tudom, hogy ki volt Mr. Mendez de a róla elnevezett beach tényleg gyönyörű, az útikönyvem szerint az ország egyik legszebb tengerparti szakasza, s állítólag ez benne van a világ 10 leggyönyörűbb beach-ei között. Hmmm, talán Mexikóban láttam már hasonlót ehhez Tulum környékén és ott még a Karib-tenger is meleg volt. Az óceán sajnos nagyon hideg, szóval hiába a rekkenő hőség, a fürdés max. lehűlésre jó egy pár percig, aztán rohansz kifelé és élvezed az égetően forró homokot. Ami poén a homokkal kapcsolatban az az, hogy érdekes hangot ad, ha megy benne az ember. Ilyet még életemben nem láttam. Mint ha gumitalpú cipőben mászkálnál vagy ugrálnál egy tornateremben. Jee. Délután 5-ig sziesztáztunk, aztán a közeli Praia das Palmasról fogtunk egy vízitaxit és visszamentünk Abraao-ba.

Egy kis pihi és tisztálkodás után elmentünk vacsizni egy közeli helyre. Persze nem kell mondanom, hogy közeli mert a település kb. 300x300 m-es terület, itt minden közel van. :) Brazília tele van olyan helyekkel, ahol kilóra mérik a kaját (vagyis 100 gramm=R$1.59 pl. jelen esetben), s a vacsorára választott étkezdénk is ilyen volt. Saláták, húsok, rizs, tészta, mindenféle zöldégek. Nem volt királyi a lakoma de legalább jóllaktunk vele. Lazításként még sétáltunk egy nagyot, s a helyi főtéren söröztünk egy frissítőt, végül pedig lecsekkoltunk egy helyi szórakozóhelyet, ami bűngyengére sikeredett. Nyugovóra térés hajnali 2-kor.

Ilha Grande: Egész napos program
2004-01-31
Kelés és "energitankolás" a szokásos időben történt. Reggeli közben megjelent a tulajdonos és az aznapra általa szervezett egész napos túráról kezdett el mesélni. A program természetesen nem volt se kötelező, se díjmentes de ígéretesnek tűnt, így úgy döntöttünk, hogy csatlakozunk. Fél 11-kor futottunk ki a helyi kikötőből egy középméretű bárkán a pousadaban tartózkodók nagytöbbségével együtt, akik ugyancsak ezt a programot választották. Az idő tiszta volt és meleg, egyszóval tökéletes nap fürdéshez, túrázáshoz. A program alapján néhány nyugis fürdőzés gyönyörű helyi strandokon, majd egy csudaszép vízeséshez vezető apróbb hegymászás várt ránk.

Fél órával az indulás után már a hasunkat süttettük az égető napon, majd 1-2 órával később már hegymenetben nyomattuk az ígért vízesés felé. A fárasztó túrázásnak megvolt a jutalma. A dzsungel közepén lévő vízesés mesés környezetben leledzett. Előtte egy kisebbfajta medence volt, amiben úszkálni is lehetett, bár a sziklákkal vigyázni kellett. A szinte elviselhetetlen hőségben frissítő erővel hatott ránk a hűvös patakvíz, s egy kis extra feelingért még a zuhatag alá is beálltunk ami olyan érzés volt, mintha hátmasszást kapna az ember. Kb. 1 órát örömködtünk itt, aztán tovább mentünk egy másik, majd egy másik tengerparti szakaszhoz. Ezeknél már nem is fürödtem, mert a nap annyira erős volt, hogy attól tartottam, szénné fogok égni. Ebből kifolyólag többedmagammal az árnyékban hűsöltem a délután hátralévő részében. Nagyon fincsi volt.

A túrán sikerült összehaverkodni egy néhány jópofa emberrel (főleg argentinokkal), s közülük az egyik Nicolas névre hallgató fiatal srácról kiderült, hogy egy pár évvel ezelőtt ő is "lezavart" egy világkörüli utat. Jókat dumáltunk és eszmét cseréltünk ebben a témában, majd miután előkerült az, hogy Buenos Airesbe is megyek március elején, egyből megadta az elérhetőségét és mondta, hogy hívjam fel, mert segít olcsó szállást is intézni, s ha a barátnőjét nem zavarnám, még náluk is lakhatok, hogy spóroljak egy kicsit. Ez is mekkora jófejség!

Abraaoba este 7 körül értünk vissza, majd megvacsiztunk és hazamentünk dögleni. A nap teljesen kiszívta az energiánkat, így már nem volt erőnk sehová sem elmenni este. Éjfél körül be is aludtunk ezerrel.

Ilha Grande egy gyönyörű sziget, jó ötlet volt idejönni. Mindazonáltal Elivel szállóigévé vált köztünk az a mondás, hogy "A beach is just a beach", vagyis lehet egy tengerpart bármilyen gyönyörű, attól még mindig csak egy beach, ami máshol is van. Szóval ennyi volt. 2 és fél nap ebből több mint elég volt. Oh yeah. Megyünk tovább...

Ilha Grande-tól Ouro Preto-ig
2004-02-01
Reggeli közben kiderítettük, hogy van egy délutáni komp is visszafelé (korábban azt mondták, hogy csak reggel 10-kor megy az egyetlen hajó a szigetről), ezért inkább a strandolást választottuk az egész napos utazás helyett. Reggeli közben még kaptam egy újabb címet is egy cordobai manustól, aki az előző napi egész napos túrán ott volt a feleségével mondván, ha esetleg feléjük járok (ez észak-közép Argentína) körbevisznek a városon és szereznek olcsó szállást. Stenk.

Déltől kb. 3-ig tehát sütkéreztünk mint a hüllők, aztán ebédeltünk egy hatalmasat, majd visszamentünk a szállásra összepakolni és elindultunk a kikötőbe. Az eredetileg kinézett fél 6-os "hivatalos" komp mellett egyes magántársaságok is üzemeltettek nagyobbacska ladikokat kedvezőbb áron, s az még fél órával korábban is indult, ezért azt választottuk.

Este 7-re értünk vissza Angrába, majd 8-kor fogtunk egy buszt Rióba, remélve, hogy azzal még megfutjuk az Ouro Pretoba induló 23:40-es éjszakai járatot. Ez nem így lett. Balfácán autósok ideges vezetési stílusából következő apróbb balesetsorozatok következményeként olyan dugóba keveredtünk, hogy 1 óra egyhelybenállás után kezdtem befonni 1 cm-es hajamat. Alapvetően egy olyan csávesz vagyok, aki ritkán pörög be, de ilyenektől nagyon ideges tudok lenni sajnos. Ezt még le kell vetkőznöm. Lényeg a lényeg, 23:50-re futottunk be Rióba, így lecsúsztunk a csatlakozásról. Még szerencse, hogy nem vettünk elővételbe jegyet.

Rövid tanakodás és utánajárás után kiderült, hogy az egyetlen közvetlen járat Ouro Preto-ba a 23:40-es, s mivel nem akartunk egy egész napot elbukni, azonnal vettünk Elivel egy jegyet a 0:15-ös Belo Horizontebe induló buszra, az úgyis ugyanabba az irányba van, csak egy kicsit O.P.-n túl. Valami majd csak lesz, addig meg van időnk 7 órát aludni. Alextől és Csabitól fél perc alatt elköszöntünk, majd felugrottunk buszra. Irány Belo Horizonte és Minas Gerais állam...

Folytatás: Ouro Prêto (2004.02.02. - 02.03.)